22.8.2013

Dopis společnosti Mironet

NESEHNUTÍ dne 20.8.2013 zaslalo vedení společnosti Mironet dopis, ve kterém upozorňuje na neetičnost jejich reklam. Tyto reklamy jsou podle NESEHNUTÍ sexistické vůči ženám i mužům, a proto byly také zařazeny do 5. ročníku soutěže Sexistické prasátečko.

Úplné znění dopisu je k nahlédnutí zde:

Vedení společnosti Mironet.cz, a. s. IČO: 28189647, callcentrum@mironet.cz

Vážení,

Jménem neziskové organizace NESEHNUTÍ vás chceme upozornit, že jsme zaznamenali vaše nové reklamní kampaně a považujeme je za sexistické. Vaše služby využívalo několik let i NESEHNUTÍ, ale nyní jsme se rozhodli (i v případě, že budete nabízet výhodnější nabídky než konkurence), u vás nenakupovat a to po dobu, kdy vaše reklamní prezentace budou sexistické či jinak diskriminující. Tři vaše reklamy byly zároveň nominovány do pátého ročníku soutěže Sexistické prasátečko, kterou NESEHNUTÍ pořádá:

Tyto reklamy prezentují sexualizovaná ženská těla bez souvislosti s propagovaným produktem (ženské pozadí upozorňující na možnost koupě levné tiskárny, telefon s dvěma simkartami) a nabízejí možnost zajistit si náklonnost žen pomocí koupě telefonu. Tyto reklamy považujeme za sexistické nejenom vůči ženám, ale i vůči mužům, kteří jsou ponoukáni kupovat si přízeň žen hmotnými dary.

Podle informací z vašich internetových stránek se firma Mironet snaží o odstraňování stereotypů o „ajťácích“, které považujete za nepřesné a nesprávné. („Hlavním důvodem nezájmu mezi mladými lidmi o IT spatřujeme v tom, že existují předsudky o ajťácích jako o podivínech, kteří se nedokáží normálně bavit se svými kamarády.“) Připadám nám tedy minimálně nevhodné, že se podobných předsudků dopouštíte u jiných skupin obyvatel – v tomto případě u žen. Například slogan „Uplaťte ji telefonem a bude hodná. Protože tyhle telefony chce každá víc než Vás“, může být snadno vyložen jako znamení, že ženám tento atraktivní telefon mají kupovat neatraktivní muži, pravděpodobně „ajťáci“. Tato reklama tedy může být vnímána jako předsudečná vůči více skupinám lidí.

Cílem vaší společnosti je také být IT specialistou, „který mluví jazykem svých zákazníků.“ Považujeme za nereálné očekávat, že vašimi zákazníky jsou pouze lidé, kterým se podobné reklamy líbí.

Budeme rádi, pokud nám napíšete váš názor.

za NESEHNUTÍ,

Petra Havlíková.