Jak vnímáme sexistickou reklamu

Když skupina dobrovolnic z NESEHNUTÍ v roce 2009 začala vést kampaň proti sexismu v reklamách, neměla žádná data o tom, kolik takových reklam v Česku existuje, jak je lidé vnímají a co si o nich myslí třeba dospívající generace. I přesto měly pocit, že sexistická reklama je téma, které stojí za to v Česku otevřít. Nyní přicházíme s publikací Jak vnímáme sexistickou reklamu mapující postoje české veřejnosti i zkušenosti mladých lidí v online světě.
V průběhu deseti let jsme sesbíraly přes sedm set sexistických reklam, vydaly množství odborných publikací a uspořádaly řadu happeningů. Získaly jsme množství příznivců, ale nikdy jsme si nebyly úplně jisté, jestli se jedná jen o úzkou skupinu lidí z určité sociální bubliny nebo zda sexistická reklama vadí větší části populace. U příležitosti desátého ročníku anticeny Sexistické prasátečko pro nejhorší sexistickou reklamu jsme se rozhodly udělat v tom jasno – nechaly jsme si od Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) zpracovat reprezentativní výzkum na téma vnímání sexistické reklamy českou veřejností. Jak rozsáhlé šetření na vzorku 1037 respondentek a respondentů dopadlo, se dočtete v první kapitole publikace této publikace.
V posledních letech se činnost organizace NESEHNUTÍ začala více soustředit na práci s dospívající generací, ovšem reprezentativní výzkum zachytil pouze data o dospělých. Proto jsme se rozhodly do hloubky prozkoumat pohled této specifické skupiny, kterou reklamy úplně nejčastěji oslovují ve virtuálním světě. Třetí kapitola popisuje vztah mladých lidí k reklamám celkově a jejich postoj k různým formám sexistické reklamy, se kterou se setkávají.
Na samém konci této publikace naleznete souhrn několika doporučení, která z výzkumů vyplývají a také rozcestník odkazující na další publikace NESEHNUTÍ představující různé stránky sexismu v reklamě.
Celou publikaci si v můžete stáhnout v PDF: Jak vnímáme sexistickou reklamu