Podpora vzájemného respektu ve školní třídě jako prevence genderové a homofobní šikany

Program je prevencí závažného problému – šikany. Zaměřuje se proto na mezilidské vztahy s důrazem na vztahy v rámci třídního kolektivu s přesahem do dalších oblastí každodenního života studujících. Program je zaměřen na posílení takových kompetencí studujících, jako jsou komunikace, řešení problémů, sociální a personální kompetence a rovněž kompetence občanské. Program pomáhá nastolit ve třídě bezpečný prostor a atmosféru důvěry, a díky tomu otevírá prostor pro upřímné a otevřené diskuze, zkoumání různých postojů a jejich sdílení. Hlavními tématy programu je empatie, identita a jinakost, emoce a zvládání konfliktních situací, sebepřijetí a přijetí jinakosti a šikana. Díky otevření těchto důležitých a těžkých témat si studující budou moct prozkoumat svou vlastní identitu a postoje, vyzkouší si, jak můžou řešit konflikty nenásilně, vytvoří si pravidla třídy nebo se zamyslí nad tím, jakou roli hrají stereotypy a normy ve společnosti, proč a jak vzniká šikana a co můžeme dělat jako jednotlivci nebo kolektiv pro prevenci tohoto jevu. Program vychází z teorie a metod Nenásilné komunikace, která vnímá způsob komunikace jako klíčový z hlediska možnosti lepšího vzájemného porozumění, spolupráce, respektu a schopnosti řešit konflikty, rozpoznat násilí a vyhledat pomoc.
Program Podpora vzájemného respektu ve školní třídě jako prevence genderové a homofobní šikany
Příloha 2 Jak vytvořit pravidla
Příloha 9 Schopnosti řešení konfliktů dle NVC
Příloha 10 Schopnost řešení konfliktů dle NVC část A
Příloha 11 Schopnost řešení konfliktů dle NVC část B
Příloha 12 Schopnost řešení konfliktů dle NVC část C
Příloha 13 Schopnost řešení konfliktů dle NVC část D
Příloha 14 Schopnost pozorovat
Příloha 15 schopnost poznat potřeby
Příloha 16 Schopnost zklidnit se
Příloha 17 Schopnost spolupráce
Příloha 18 Schopnost odmítnout černobílé vidění
Příloha 19 Schopnost naslouchat
Příloha 20 Schopnost naplnit potřeby
Příloha 21 Schopnost číst pocity
Příloha 23 Co dělat když vidím šikanu
Příloha 24 Zpětná vazba od studujících