Sexistické Reklamy Očima Poroty

V letošním roce se konal už pátý ročník soutěže o nejsexističtější reklamu – Sexistické prasátečko, kterou pořádá organizace NESEHNUTÍ. Soutěž byla zahájena happeningem, který se konal 6. června u reklamy, která propagovala festival Divadelní svět. Tato reklama prezentovala nahou ženu, zakrytou jen hudebním nástrojem a mima, který ji zpoza opony pozoroval. Od této chvíle tak mohli lidé posílat své nominace sexistických reklam na adresu zenskaprava@nesehnuti.cz.

            V tomto ročníku bylo do soutěže nominováno rekordních 99 reklam, které lidé zachytili buď ve veřejném prostoru, v tištěných anebo elektronických médiích. Po ukončení nominace dostala nejdříve přednost ve vyhodnocování reklam odborná porota, která byla složená z odbornic a odborníků na gender, marketing a média. Porotci a porotkyně dostali za úkol vybrat ze všech reklam právě ty, které jsou podle jejich názoru nejsexističtější.

            Z výroku poroty jasně vyplynul vítěz letošního roku, kterým se stala reklama firmy Záclony a design se zobrazením muže, který má erekci a je zakrytý pouze kusem látky, a se sloganem „Poslední kapka jde do textilu“. Tato reklama byla zároveň hojně komentována, především odborníky a odbornicemi na marketing. „Vypracovaný muž se zatnutým pekáčem buchet, s erekcí přikrytou saténovým rudým povlečením a zmínka o spermatu v textilu. Za prvé vůbec nerozumím, jakou to má spojitost s prodejem záclon, a za druhé to z marketingového hlediska vzbuzuje spíš negativní vzpomínku – na výměnu ložního prádla po opravdu divokém sexuálním víkendu.“ Takto komentuje reklamu Tereza Kučerová z Markething.cz, načež Martin Charvát ještě dodává, že „Záclony vybírají a nakupují ženy – ovšem tento argument je jistě nepřitáhne.“

            Na druhém místě se umístily reklamy Pivovaru Poutník. Reklam této firmy se nám v letošním roce sešlo hned několik. Na všech reklamách jsou hlavním poutačem ženy, ať už nahé, nebo jen ve spodním prádle. Může chvíli trvat, než zákazník pozná, co vůbec tyto reklamy propagují. Martin Maxa reklamy pivovaru komentuje následovně: „Je to koncentrace českých stereotypů, příběhu o krásné vesnické ženě a jejím tupém manželovi. Aby člověk takovou narační předlohu našel, nemusí pátrat daleko a stačí si pustit něco od režiséra Trošky. Z marketingového hlediska to navíc nemá vůbec žádnou logiku, ani soudržnost.“ Na to ještě dodává, že: „Takhle laděná kampaň má asi připomínat takovou tu českou pohodovou idylku, ale pro mě na tom není ani nic idylického, ani nic pohodového. Já z toho spíš bohužel cítím vidláctví a nabídnutý rozhled sahající tak maximálně k obecní „Jednotě“.“

            A nakonec na třetím místě se umístila videoreklama propagující Lesnickou a dřevařskou Fakultu Mendelovy Univerzity v Brně. „Vzdělávací instituce, které mají naopak dodržovat a propagovat principy rovnosti a nediskriminace, by opravdu své studentky neměly předvádět jako sexuální objekty“, říká Lucie Jarkovská, odborná asistentka na katedře Sociologie FSS MU. Na to ještě Jana Juráňová dodává, že reklamu charakterizuje „Hrubý sexizmus v rozdelení rolí mužov a žien a pohrávanie sa s možným očakávaním brutálneho násilia.“

            Avšak očím poroty neunikly ani reklamy, které skončily těsně pod „medailovými pozicemi“. Jednou z nich byla reklama firmy Gupo 4SC na umělý trávník. „Co musí vydržet správný trávník? Asi to má znamenat, jakože se tam pasou kozy a pořádný trávník to musí vydržet. Takže tam prostě kozy jsou. No, originální to moc není, vkusné vzhledem k tomu, že se na to mají dívat potenciální zákazníci, to také moc není a ukazuje to spíš oblibu v dámských ňadrech kohokoli, kdo tuhle reklamu zadával.“ Takto komentuje reklamu na umělý trávník Martin Maxa z Markething.cz.

            Zároveň i reklama společnosti Durex překvapila členky poroty. Tato reklama může v pozorovateli evokovat jakýsi pocit násilí na ženách. „Využití obrazu pronásledování, které může skončit snad jedině přepadením či znásilněním, je i pro kurz risk managementu dost silná káva. Pravděpodobně jde o pokus o nadsázku a vtip, který by však v cílových příjemcích reklamy měl zanechat spíše rozporuplné pocity a znechucení. Z printu čiší postavení ženy do pozice bezbranné oběti a muže jako agresivního pronásledovatele.“ Takto například komentuje reklamu Johanna Amlerová z Markething.cz.

            Z dalších reklam se v hodnocení poroty objevily například reklamy společnosti Česká spořitelna, předvolební kampaň Strany zelených, reklama firmy Feko-LT nebo Mironet.