Proti sexismu v ulicích

Program Ženská práva jsou lidská práva v roce 2009 zahájil kampaň „Proti sexismu v ulicích“. Cílem našich aktivit je upozornit na sexistické zobrazování žen a mužů v reklamách umístěných ve veřejném prostoru, které prostřednictvím genderových stereotypů působí diskriminačně. Zjednodušující pojímání rolí žen a mužů, využívání těla jako objektu k upoutání pozornosti bez ohledu na chybějící souvislost s propagovaným výrobkem, prvoplánové slogany „přeřízneme vše“ apod. jsou jen několika příklady sexismu v reklamě. S těmito sděleními se setkáváme v televizi či novinách, ale výrazným způsobem zasahují také do našeho každodenního životního prostoru prostřednictvím billboardů a pouliční reklamy. Veřejný prostor se tak stává výkladní skříní sexismu, přitom je to právě veřejný prostor, v němž se pohybujeme všichni a všechny a svou přítomností v něm ho zároveň můžeme přetvářet.

Prvním krokem, jak bojovat proti sexismu je na něj poukázat. Zaměřujeme se proto na monitoring problematických reklam. Nestačí však o sexismu jen psát a mluvit, ale je nutné se aktivně sexistické reklamě také postavit – např. prostřednictvím posunutí a změny významů kritizovaných reklam. Formou pouličních happeningů tak dodáváme vytipovaným reklamám nový význam a veřejný prostor naplníme změněným nesexistickým obsahem, který má naopak na sexismus vtipnou formou upozorňovat. V neposlední řadě pak budou osloveny i firmy, jejichž reklama je sexistická a podáme oficiální podnět ke stažení daných billboardů.

Náš projekt je otevřený všem osobám, kterým není sexistické zneužívání žen a mužů v reklamě lhostejné a především těm, kteří se proti němu chtějí aktivně postavit. S radostí uvítáme Vaše podněty a tipy na sexistické reklamy, které by si zasloužily získat „nový“ význam – zasílejte na adresu zenskaprava[@]nesehnuti.cz, vybrané uveřejníme na webu – zároveň uvítáme i Vaši účast na pouličních happeningových akcích.

Zapojit se můžete také do každoročně vyhlašované soutěže „Sexistické prasátečko“.

Nebojte se vyjádřit svůj nesouhlas se sexismem! Veřejný prostor patří všem!

Jsou trapné a nepatří do dnešní doby. Sexistické reklamy se Čechům a Češkám nelíbí

Nezisková organizace NESEHNUTÍ upozorňovala na problematičnost sexistických reklam po deset let. Nyní vyšly výsledky reprezentativního výzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění, které dokládají, že většině lidí v Česku se tyto reklamy nelíbí. Lidem nejvíce vadí zobrazování násilí, ale ani stereotypy o ženách a mužích je nenechávají chladnými. Ženy a lidé s vyšším vzděláním jsou přitom… » pokračování

Prasátečko desetiletí staví ženu na roveň kancelářského vybavení

  „Kdo chce v srpnu zasunout?“ ptá se plakát společnosti 100MEGA, který přirovnává ženu k flash disku. V hlasování veřejnosti získala reklama nejvíce hlasů a stala se absolutním Prasátečkem prasáteček. Volba nejvíce sexistické reklamy desetiletí završuje deset ročníků anticeny Sexistické prasátečko pořádané neziskovou organizací NESEHNUTÍ. Organizace při té příležitosti vydává publikaci Fighting Sexism, která… » pokračování

Desáté Sexistické prasátečko získávají reklamy, které používají ženská těla jako dekorace

  Desátý a zároveň poslední ročník sexistického prasátečka ovládly reklamy, které ženy ponižují na pouhé dekorace a objekty touhy. V hlasování veřejnosti zvítězil billboard Moravské vinotéky zobrazující odhalené ženské ňadro, po kterém stéká víno. Odborná porota považuje za nejhorší facebookový příspěvek pražské Městské Policie, kde u policejního auta pózuje žena ve spodním prádle. Anticenu Sexistické… » pokračování

Fighting Sexism- 10 let aktivismu za nesexistickou reklamu

Publikace Fighting sexism shrnuje 10 let aktivismu za nesexistickou reklamu a vznikla se snahou shrnout práci NESEHNUTÍ na tématu sexismu ve veřejném prostoru. Během deseti let jsme vyzkoušely různé způsoby, jak v České republice množství sexistických reklam snížit, a tato publikace má tak mimo jiné ukázat, jaké cesty a strategie jsme volily. Kde se nám dařilo… » pokračování

Lidé zvolí nejsexističtější reklamu desetiletí

Tisková zpráva NESEHNUTÍ ze dne 1. listopadu 2018 Nezisková organizace NESEHNUTÍ vyhlašuje anticenu Prasátečko prasáteček a završuje tak své deset let trvající aktivity proti sexismu. V klání o nejsexističtější českou reklamu desetiletí se symbolicky utká desítka reklam. O vítězi rozhodne veřejnost svým hlasování na stránkách www.prasatecko.cz. Vybírat tu nejvíce diskriminační reklamu mohou lidé až do… » pokračování

Známe deváté Sexistické prasátečko: vyhrává sexistický vtip odkazující ke kampani #metoo

Jazykový sexismus, ponižující vtip i motiv který kritizuje kampaň #metoo. To vše se nahustilo ve facebookovém příspěvku Free Radia, za který si vysloužilo první místo v anticeně Sexistické Prasátečko 2017. V nově pojatém hlasování ji za nepřijatelnou označilo hned 92% hlasujících z řad veřejnosti, kterých bylo více jak 1 700. Odborná porota… » pokračování

Dvacet nejtrapnějších reklam jde do závěrečného boje o Sexistické prasátečko

Hlasování v anticeně Sexistické prasátečko vstoupilo do svého druhého kola a o vítězství se v následujících dvou týdnech utká dvacet nejvíce sexistických reklam. Mezi reklamami, které symbolicky bojují o „vítězství“, je i sexismem nechvalně proslulá Pila Pasák, pivovar Modrá hvězda či firma na čištění kanalizací se sloganem „Výcuc… » pokračování

Deváté Sexistické prasátečko: Začíná hlasování o nejtrapnější diskriminační reklamu

Nezisková organizace NESEHNUTÍ vyhlašuje devátý ročník soutěže Sexistické prasátečko. Hlasování o nejsexističtější českou reklamu začíná dnes, 11. října na stránkách www.prasatecko.cz. Letos je na anticenu nominováno celkem 90 reklam. Veřejnost může hlasovat do 19. listopadu. Slavnostní vyhlášení se uskuteční v pátek 24. listopadu. Anticena letos přichází s novým způsobem hlasování…. » pokračování

Taky máte stereotypů plné zuby? Nominujte nejvíce sexistickou reklamu do anticeny Sexistické prasátečko

Nezisková organizace NESEHNUTÍ zahajuje devátý ročník anticeny Sexistické prasátečko. Reklamy, které znevýhodňují ženy a muže na základě pohlaví, může nominovat každý, a to na webu www.prasatecko.cz. Nominace se budou sbírat do 30. září 2017, poté si v hlasování vybere nejvíce sexistickou reklamu veřejnost i odborná porota. Boj za etickou reklamu, která… » pokračování

Femag.cz a Sexismy.cz. Nejlepší texty 2012-2016

Online feministický magazín Femag.cz slaví v roce 2017 pět let své existence a příběhy každodenního sexismu – Sexismy.cz – tu budou už dva roky. Co mají tyto dvě webové stránky společného? Na Femagu píšeme o tom, co se ve světě feminismu i mimo něj děje, komentujeme a recenzujeme. Na Sexismech sbíráme sexistické příběhy, které se… » pokračování