Proti sexismu v ulicích

Program Ženská práva jsou lidská práva v roce 2009 zahájil kampaň „Proti sexismu v ulicích“. Cílem našich aktivit je upozornit na sexistické zobrazování žen a mužů v reklamách umístěných ve veřejném prostoru, které prostřednictvím genderových stereotypů působí diskriminačně. Zjednodušující pojímání rolí žen a mužů, využívání těla jako objektu k upoutání pozornosti bez ohledu na chybějící souvislost s propagovaným výrobkem, prvoplánové slogany „přeřízneme vše“ apod. jsou jen několika příklady sexismu v reklamě. S těmito sděleními se setkáváme v televizi či novinách, ale výrazným způsobem zasahují také do našeho každodenního životního prostoru prostřednictvím billboardů a pouliční reklamy. Veřejný prostor se tak stává výkladní skříní sexismu, přitom je to právě veřejný prostor, v němž se pohybujeme všichni a všechny a svou přítomností v něm ho zároveň můžeme přetvářet.

Prvním krokem, jak bojovat proti sexismu je na něj poukázat. Zaměřujeme se proto na monitoring problematických reklam. Nestačí však o sexismu jen psát a mluvit, ale je nutné se aktivně sexistické reklamě také postavit – např. prostřednictvím posunutí a změny významů kritizovaných reklam. Formou pouličních happeningů tak dodáváme vytipovaným reklamám nový význam a veřejný prostor naplníme změněným nesexistickým obsahem, který má naopak na sexismus vtipnou formou upozorňovat. V neposlední řadě pak budou osloveny i firmy, jejichž reklama je sexistická a podáme oficiální podnět ke stažení daných billboardů.

Náš projekt je otevřený všem osobám, kterým není sexistické zneužívání žen a mužů v reklamě lhostejné a především těm, kteří se proti němu chtějí aktivně postavit. S radostí uvítáme Vaše podněty a tipy na sexistické reklamy, které by si zasloužily získat „nový“ význam – zasílejte na adresu zenskaprava[@]nesehnuti.cz, vybrané uveřejníme na webu – zároveň uvítáme i Vaši účast na pouličních happeningových akcích.

Zapojit se můžete také do každoročně vyhlašované soutěže „Sexistické prasátečko“.

Nebojte se vyjádřit svůj nesouhlas se sexismem! Veřejný prostor patří všem!

NESEHNUTÍ pořádá online konferenci Regulace sexistické reklamy v 21. století

Tisková zpráva NESEHNUTÍ ze dne 15. září 2020 Konference o regulaci sexistické reklamy, kterou pořádá NESEHNUTÍ, nabídne živý stream i předtočené rozhovory s odbornicemi a odborníky z různých odvětví práva. Představí také novou souhrnnou publikaci Sexistická reklama. Konference je určena odborné i široké veřejnosti.  Nezisková organizace NESEHNUTÍ pořádá 15. září konferenci na téma regulace sexistické… » pokračování

Sexistická reklama

Vydali jsme publikaci Sexistická reklama shrnující těchto deset let naší odborné část naší práce, zahrnující spolupráci s institucemi regulujícími reklamu, shrnuje tato publikace, jež přináší průřez našimi odbornými pracemi za poslední dekádu.

Jsou trapné a nepatří do dnešní doby. Sexistické reklamy se Čechům a Češkám nelíbí

Nezisková organizace NESEHNUTÍ upozorňovala na problematičnost sexistických reklam po deset let. Nyní vyšly výsledky reprezentativního výzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění, které dokládají, že většině lidí v Česku se tyto reklamy nelíbí. Lidem nejvíce vadí zobrazování násilí, ale ani stereotypy o ženách a mužích je nenechávají chladnými. Ženy a lidé s vyšším vzděláním jsou přitom… » pokračování

Prasátečko desetiletí staví ženu na roveň kancelářského vybavení

  „Kdo chce v srpnu zasunout?“ ptá se plakát společnosti 100MEGA, který přirovnává ženu k flash disku. V hlasování veřejnosti získala reklama nejvíce hlasů a stala se absolutním Prasátečkem prasáteček. Volba nejvíce sexistické reklamy desetiletí završuje deset ročníků anticeny Sexistické prasátečko pořádané neziskovou organizací NESEHNUTÍ. Organizace při té příležitosti vydává publikaci Fighting Sexism, která… » pokračování

Desáté Sexistické prasátečko získávají reklamy, které používají ženská těla jako dekorace

  Desátý a zároveň poslední ročník sexistického prasátečka ovládly reklamy, které ženy ponižují na pouhé dekorace a objekty touhy. V hlasování veřejnosti zvítězil billboard Moravské vinotéky zobrazující odhalené ženské ňadro, po kterém stéká víno. Odborná porota považuje za nejhorší facebookový příspěvek pražské Městské Policie, kde u policejního auta pózuje žena ve spodním prádle. Anticenu Sexistické… » pokračování

Fighting Sexism- 10 let aktivismu za nesexistickou reklamu

Publikace Fighting sexism shrnuje 10 let aktivismu za nesexistickou reklamu a vznikla se snahou shrnout práci NESEHNUTÍ na tématu sexismu ve veřejném prostoru. Během deseti let jsme vyzkoušely různé způsoby, jak v České republice množství sexistických reklam snížit, a tato publikace má tak mimo jiné ukázat, jaké cesty a strategie jsme volily. Kde se nám dařilo… » pokračování

Lidé zvolí nejsexističtější reklamu desetiletí

Tisková zpráva NESEHNUTÍ ze dne 1. listopadu 2018 Nezisková organizace NESEHNUTÍ vyhlašuje anticenu Prasátečko prasáteček a završuje tak své deset let trvající aktivity proti sexismu. V klání o nejsexističtější českou reklamu desetiletí se symbolicky utká desítka reklam. O vítězi rozhodne veřejnost svým hlasování na stránkách www.prasatecko.cz. Vybírat tu nejvíce diskriminační reklamu mohou lidé až do… » pokračování

Známe deváté Sexistické prasátečko: vyhrává sexistický vtip odkazující ke kampani #metoo

Jazykový sexismus, ponižující vtip i motiv který kritizuje kampaň #metoo. To vše se nahustilo ve facebookovém příspěvku Free Radia, za který si vysloužilo první místo v anticeně Sexistické Prasátečko 2017. V nově pojatém hlasování ji za nepřijatelnou označilo hned 92% hlasujících z řad veřejnosti, kterých bylo více jak 1 700. Odborná porota… » pokračování

Dvacet nejtrapnějších reklam jde do závěrečného boje o Sexistické prasátečko

Hlasování v anticeně Sexistické prasátečko vstoupilo do svého druhého kola a o vítězství se v následujících dvou týdnech utká dvacet nejvíce sexistických reklam. Mezi reklamami, které symbolicky bojují o „vítězství“, je i sexismem nechvalně proslulá Pila Pasák, pivovar Modrá hvězda či firma na čištění kanalizací se sloganem „Výcuc… » pokračování

Deváté Sexistické prasátečko: Začíná hlasování o nejtrapnější diskriminační reklamu

Nezisková organizace NESEHNUTÍ vyhlašuje devátý ročník soutěže Sexistické prasátečko. Hlasování o nejsexističtější českou reklamu začíná dnes, 11. října na stránkách www.prasatecko.cz. Letos je na anticenu nominováno celkem 90 reklam. Veřejnost může hlasovat do 19. listopadu. Slavnostní vyhlášení se uskuteční v pátek 24. listopadu. Anticena letos přichází s novým způsobem hlasování…. » pokračování