Vysledky 5. ročníku

V roce 2013 proběhl půlkulatý 5. ročník již tradiční soutěže o nejvíc sexistickou reklamu Sexistické prasátečko. Lidé mohli nominovat jakoukoliv reklamu ze svého okolí, která se jim zdá svým formátem nebo obsahem nevhodná či jepobuřuje. Tyto fotografie či videa mohli nominovat v období 6.6. – 30.10. 2013. Do letošního ročníku byl přihlášen rekordní počet reklam a to konkrétně 98 příspěvků. Všechny tyto reklamy byli rozřazeny do 3 kategorií – Stereotypy a jazykový sexismus s 35 reklamami , Fragmentace aneb Bez hlavy s 26 reklamami a poslední Objektivizace aneb Ukaž všechno s počtem 37 reklam. Široká veřejnost mohla hlasovat na webových stránkách Markething.cz od 14.11 do 27.11. 2013. Celkově letos o vítězích rozhodlo přes 2000 hlasů. Výsledky byly vyhlášeny na slavnostním večeru ve čtvrtek 28. 11. 2013.

Hlasování veřejnosti

V první kategorii Stereotypy a jazykový sexismus vyhrála s velkým náskokem reklama firmy Elektrolux s heslem :,,Štíhlá holka s velkým plnícím otvorem“. Na stříbrné příčce zazářila Strana zelených ,,Dopřejte si třiadvacítku s radostí“ a poslední bronzová medaile zbyla na firmu PSN, která se zabývá pronájmem a prodejem nemovitostí  s mottem: ,, Vždy jsme si přála sex u krbu“.

1.místo – Electrolux – 117 hlasů

Elektrolux_Ďuríčková_Internet


2. místo – Strana zelených – 67 hlasů

zelena strana_petr_internet

3. místo – PSN – 60 hlasů

PSN_Kudacek_Praha

V druhé kategorii s názvem Fragmentace aneb Bez hlavy se na 1. vítězné příčce umístila firma Gupos 4SC s testovacím videem na umělé trávníky pomocí odhalených ženských ňader. Na 2. místě se umístila firma Alumarc, na které 2 ženy s růžovími parukami olizují hliníkovou tyč s citací: ,,Milujeme hliník“. 3. místo si vybojovala odtahová služba Jan Šumavský, kde vedle sloganu: ,,Odtáhneme vše i vaši manželku“  ční ženská ňadra.

1. místo – Gupos 4SC – 117 hlasů

gupos_husen_internet

2.místo – Alumarc – 69 hlasů

hlinik

3. místo – odtahová služba Jan Šumavský – 62 hlasů

unknown_Sebela_internet

Poslední kategorii Objektivizace, aneb ukaž všechno, vyhrála s vůbec nejvyšším počtem bodů Mendelova univerzita se svou sexistickou upoutávkou na Lesnickou a dřevařskou fakultu. V závěsu za ní se na druhém místě umístila firma Záclony a design se sloganem: ,, Poslední kapka jde do textilu“ a na třetím místě se umístil pivovar Poutník.

1. místo  – Mendelova univerzita – 187 hlasů

2. místo – Záclony a design – 128 hlasů

P1070007

3. místo – pivovar Poutník – 58 hlasů

Pivovar-Poutnik_vysočina

Hlasování odborné poroty

Letošním ročníku Sexistického prasátečka se nám sešlo celkem 14 porotců a porotkyň z řad genderových studií, marketingu a médií. Jejich úkolem bylo vybrat právě tu nejsexističtější reklamu. A že měli z čeho vybírat. Letos bylo do soutěže nominováno rekordních 99 reklam, které můžeme vidět buď ve veřejném prostoru, nebo v tištěných a elektronických médiích.

S absolutní převahou hlasů letos zvítězila reklama firmy Záclony&Design. Na druhém místě se umístily reklamy propagující pivovar Poutník, a o třetí místo se prozatím dělí firmy Gupo 4SC, Durex a také Lesnická a dřevařská Fakulta Mendelovy Univerzity v Brně.

Vyjádření k reklamě Záclony&Design si nenechala ujít ani Eliška Kubešová, která říká, že: „Poslední kapka jde do textilu, staré známé pořekadlo. Nabádá to snad zákazníka k tomu, aby se do nabízených designových záclon utíral po toaletě? Ale proč má poté model na vizuálu monstrózní erekci? … A maminky budou muset svým dětem vysvětlovat, co to tam ten pán má. To by byla lepší modelka s nahými prsy, protože ta nepotřebují žádné vysvětlování.“

Na druhém místě se umístily reklamy Pivovaru Poutník. Reklam této firmy se nám v letošním roce sešlo hned několik. Na všech reklamách jsou hlavním poutačem ženy, ať už nahé, nebo jen ve spodním prádle. Může chvíli trvat, než zákazník pozná, co vůbec tyto reklamy propagují. Martin Maxa reklamy pivovaru komentuje následovně: „Je to koncentrace českých stereotypů, příběhu o krásné vesnické ženě a jejím tupém manželovi. Aby člověk takovou narační předlohu našel, nemusí pátrat daleko a stačí si pustit něco od režiséra Trošky. Z marketingového hlediska to navíc nemá vůbec žádnou logiku, ani soudržnost.“ Na to ještě dodává, že: „Takhle laděná kampaň má asi připomínat takovou tu českou pohodovou idylku, ale pro mě na tom není ani nic idylického, ani nic pohodového. Já z toho spíš bohužel cítím vidláctví a nabídnutý rozhled sahající tak maximálně k obecní „Jednotě“.“

Porotkyně a porotci hojně popisovali reklamy, které se z jejich pohledu jeví jako nejsexističtější. Tak třeba Martin Maxa komentuje reklamu firmy Gupo 4SC na umělý trávník: „Co musí vydržet správný trávník? Asi to má znamenat, jakože se tam pasou kozy a pořádný trávník to musí vydržet. Takže tam prostě kozy jsou.“

Fight sexism

Letos nově byla k této akci přidružena soutěž Fight sexism, ve které šlo o co nejvtipnější přeznačení právě jakékoliv sexistické reklamy. V rámci akce proběhl i workshop na přeznačování. Hlavní cenu vyhrála Markéta Koutná. Gratulujeme.

1.místo - reklama na České dráhy, Markéta koutná