Kdo je Sexistické prasátečko 2013? Kandidáti na nejhorší reklamu
V pátém ročníku soutěže Sexistické prasátečko o nejsexističtější českou reklamu mohla veřejnost hlasovat do 27. listopadu.
O anticenu se soutěžilo ve třech kategoriích. První se jmenuje Objektivizace aneb Ukaž všechno.
Nejčastějším projevem sexismu v reklamě je objektivizace těla, ženského i mužského. Lidské tělo je v těchto typech reklamy použité bez souvislosti s propagovaným produktem a slouží pouze k upoutání pozornosti, což je spojeno se sexualizací obrazu.
Kontext reklamy je klíčový pro posouzení, zda je reklama sexistická. Pokud v reklamě žena či muž ukazují propagovaný produkt, těžko můžeme mluvit o sexismu. Pokud v reklamě na pivo nebo autoservis je fotka vystřižená z porna, je sexistická určitě.
Z téměř stovky soutěžících reklam (včetně videí) jsme do této galerie na Aktuálně.cz vybrali necelých třicet.
Zástupce druhé soutěžní kategorie nazvané Stereotypy a jazykový sexismus.
Sexismus v reklamách se neprojevuje jenom všemi těmi polonahými kráskami ležícími na kapotě auta. Ale také posilováním stereotypů ve společnosti o ženách… a samozřejmě i o mužích.
Podobně častý je jazykový sexismus, který mnohdy neproblematickému obrazovému sdělení dodá dvojsmyslnou poznámkou zcela nový význam.
Sem patří všechny reklamy s přeříznutím, zásuny, s půlkou či velikostí, na které záleží.
Fragmentace aneb Bez hlavy. Tak se jmenuje třetí soutěžní kategorie.
Častým prvkem sexistických reklam je fragmentace lidského těla či nepřiměřené zdůraznění jedné jeho části – typicky s apelem na sexuální pudy.
Nelze samozřejmě říci, že pokud jsou v reklamě na lak na nehty zobrazeny jenom ruce, jedná se o sexismus… Tady je ale rozdíl patrný.
Mezi kandidáty se letos dostaly i politické strany. Uspěje Paroubkův LEV 21 lépe než ve volbách? Překvapila i Strana Zelených (reklama vpravo vyniká zvláště v kontextu obsahu bulvárního webu).
Výsledky letošního ročníku a kompletní přehled téměř 100 soutěžících reklam včetně videí najdete na webu Markething.cz.
Pátý ročník soutěže Sexistické prasátečko o nejsexističtější reklamu skončil. Akci pořádala organizace Nesehnutí. Projděte si výběr z nominací. Výsledky a kompletní přehled kandidátů včetně videí najdete na webu Markething.cz.