2.12.2013

Sexistická prasátečka 2013: Vítězí lesníci a prsa na trávníku

V pátém ročníku soutěže o nejsexističtější reklamu, kterou pořádají Nesehnutí, získalo největší přízeň hlasující veřejnosti náborové video Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity Brno s názvem LDF to letí. Odborná porota zase ocenila prodejce záclon za slogan „Poslední kapka jde do textilu“.

Do letošního pátého ročníku Sexistického prasátečka nominovali lidé rekordních 99 reklam, které se objevily ve veřejném prostoru nebo v elektronických médiích. „Z počtu sexistických reklam zaslaných do soutěže je zřejmé, že sexismus v reklamě je problém, který zajímá čím dál více lidí. Je třeba o něm vést veřejnou debatu a přijímat konkrétní opatření, aby se počet sexistických reklam začal snižovat,“ komentuje letošní ročník Petra Havlíková ze spolku Nesehnutí.

Nominované kampaně byly rozřazeny do třech kategorií. V kategorii „Stereotypy a jazykový sexismus, která má upozornit na stereotypy o mužích a ženách a na sexistické dvojsmysly v reklamě, zvítězila se 117 zaslanými hlasy reklama na pračku Electrolux se sloganem „Štíhlá holka s velkým plnícím otvorem“:

 

Druhé místo v této kategorii patří předvolebnímu banneru Zelených, třetí místo vybojovala plachta Pražské správy nemovitostí:

 

Do druhé kategorie s názvem „Fragmentace aneb Bez hlavy“ byly zařazeny kampaně útočící na sexuální pudy nepřiměřeným zdůrazněním části lidského těla. Její vítězkou se stala reklama na umělý trávník serveru Videopodlahy.cz s počtem 117 získaných hlasů. Podívejte se, jakou část lidského těla nepřiměřeně zdůrazňuje:

nadra

https://www.youtube.com/watch?v=M5OPd9JHbYI

Druhé místo v této kategorii patří billboardu společnosti Alumarc a třetí se umístil banner odtahové služby:

Veřejnost hlasovala i v kategorii „Objektivizace aneb Ukaž všechno“, kam byly zařazeny kampaně využívající lidské tělo bez jakékoliv souvislosti s propagovaným produktem, pouze s účelem upoutat pozornost. Tady jednoznačně zvítězilo náborové video Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity s názvem LDF to letí. Získalo 187 hlasů a stalo se absolutním vítězem soutěže. „Je to spojení sexismu a VŠ vzdělání, včetně využívání těch nejpokleslejších soft-pornografických konvencí,“ ohodnotil reklamu genderový odborník z Fakulty humanitních věd Karlovy univerzity Petr Pavlík.

Druhé místo v kategorii „Ukaž všechno“ patří vsetínské společnosti Divida, která provozuje web Zaclony-design.cz. Tento vizuál ocenila i odborná porota. Třetí se umístila internetová prezentace pivovaru Poutník:

Hlasování veřejnosti se letos uskutečnilo ve spolupráci se serverem Markething.cz, který funguje pod záštitou Marketingových a mediálních studií Karlovy univerzity. Vítězné reklamy budou ve čtvrtek večer v Brně „odměněny“ diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu. Organizace Nesehnutí se pořádáním soutěže snaží s nadsázkou upozornit na genderové stereotypy v marketingu.

Zdroj: http://strategie.e15.cz/zpravy/sexisticka-prasatecka-2013-vitezi-lesnici-a-prsa-na-travniku-1042052