21.11.2013

Sexistická reklama? Začalo hlasování o tu nej

BRNO – Jaká je nejsexističtější česká reklama? Ještě týden o tom mohou lidé rozhodovat prostřednictvím internetu. Pátý ročník soutěže Sexistické prasátečko se totiž blíží ke svému finále. Výsledky závěrečného hlasování, které bylo otevřeno toto pondělí, vyhlásí pořadatelé 28. listopadu.

U příležitosti letošního ročníku sexistického prasátečka uspořádalo Nesehnutí happening, během kterého přelepili billboard Mětského divadla Brno, které bylo nominováno do soutěže spolu se stovkou dalších.

V soutěži se letos sešlo 99 reklam z celé České republiky. Rozděleny jsou do tří oblastí, a to Stereotypy a jazykový sexismus, Fragmentace aneb Bez hlavy a Objektivizace aneb Ukaž všechno. „Chceme upozorňovat na možné důsledky všudypřítomného stereotypního zobrazování žen a mužů a nadsázkou a vtipem vyvolávat debatu o tom, kde se nacházejí hranice etiky a vkusu,“ vysvětlila Petra Havlíková z pořadatelského sdružení Nesehnutí, které se zabývá ženskými právy.

Nejsexističtější reklamu bude hodnotit jednak odborná porota, jednak veřejnost. „V porotě zasedne mimo jiné Eva Rajčáková, ředitelka slovenské Rady pro reklamu, Petr Pavlík, odborník na problematiku genderu s médií nebo Martin Charvát, ředitel reklamní agentury Konektor,“ vypočítala Havlíková s tím, že důležitá je však především veřejnost. „Snažíme se ji zapojit do debaty o tom, co jí na reklamách vadí a co jí naopak připadá v pořádku,“ podotkla Havlíková.

Ve hře jsou i významné brněnské instituce

V letošním ročníku získal nominaci například motiv letošního festivalu Divadelní svět. „Na umělecký festival bych očekával větší umění jako například u Bonjour Brno, Jazzfestu či Cinema Mundi,“ zhodnotil reklamu kreativní ředitel agentury Media Age Jakub Rendla.

Zdeněk Helbich z Městského divadla, který měl prezentaci na starosti, si ale za reklamou stojí. „Slyšel jsem jen pochvaly. Všichni vědí, že dáma na plakátu je herečka Johana Gazdíková od nás z divadla,“ obhajoval motiv Helbich.

Vedle desítek reklam vyobrazujících ženy se najdou i takové, které stereotypizující muže. Jednou z nich je například propagační video Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity Brno s podtitulem lehce dráždivá fakulta. Vedle „tradičních“ polonahých žen se v něm totiž míhají i svalnatí muži nosící fošny a motorové pily.

Hlasování pro veřejnost se uzavře 27. listopadu. Jeho výsledky budou vyhlášeny o den později v brněnské kavárně Kunštátská Trojka od sedmi hodin večer.

„Od začátku do konce jde o dílo týmu studentů a studentek, přičemž erotické scény jak mužů, tak žen, vycházejí z nápadů dívek,“ upozornil Martin Kovařík z Mendelovy univerzity. Ten je zároveň spolutvůrce a podporovatel celé kampaně, ač do jejího vyznění nijak nezasahoval. Soutěž Sexistické prasátečko považuje za diskutabilní. „Nedokáže rozlišit mezi pornografií, erotičnem a uměním, stejně jako mezi reklamou blbou a vtipnou,“ tvrdí Kovařík s tím, že uznává, že hranice je však nezřetelná a mění se. Dodal také, že vedení vedení fakulty o videu předem nevědělo. „Oficiálně jej přijali až po té, co pozitivně reagovaly jiné tuzemské i zahraniční školy a kdy ho v prvním týdnu zhlédlo na šedesát tisíc lidí,“ uvedl Kovařík.

Autor: Michaela Kašperová

Zdroj: http://brno.5plus2.cz/50502/sexisticka-reklama-zacalo-hlasovani-o-tu-nej